Nyheter

Styrelsen har, som tidigare meddelats, tillsammans med projektledare från Fönsterkonsultgruppen AB skrivit avtal med EPT AB (Entreprenadprojekt Täby) för att utföra fönsterbyte. De nya fönstren, balkongdörrarna och karmarna kommer att utseendemässigt se så lika ut som möjligt de vi har. De kommer att vara försedda med vita persienner monterade på fabriken mellan ett isolerglas med två glasrutor och ett ytterglas. Fönster och dörrar tillverkas just nu av Snidex AB i Burträsk. Vi kommer även renovera och isolera alla träpartier som finns på utsidan under vardagsrumsfönstret i de lägenheter som har original balkonger (gäller alltså inte de nya som tillkom 2012 eftersom där inte finns något träparti). 

Öppet hus för frågor

Tisdag 30 mars 18:00 – 20:00 i föreningslokalen

Om du har frågor om fönsterbytet är du välkommen att ställa dem till projektledningen. Vi kommer att släppa in max 4 personer åt gången pga pandemilagen.

Projektledningen: Mikael Laundon, Fönsterkonsultgruppen AB, projektledare Peter Cederholm, EPT AB, VD Astrid Hulterström, Brf Stugan 4, ordförande Lasse Johansson, Brf Stugan 4, kontaktperson mot entreprenörer Välkomna!

Arbetets gång och tidplan

Bytet av fönster och balkongdörrar kommer att påbörjas nu under våren i samtliga lägenheter och förskolelokaler. EPT kommer att kontakta var och en när det blir försyn, montage och byggbesiktning.

Hus 146 vecka 15 - 21

Hus 152 vecka 22 - 27

1. Försyn – Innan EPT AB byter fönster och balkongdörrar görs en försyn i lägenheten/förskolan där EPT AB tittar och fotar om det finns några skador runt fönstren, golv, väggar och tak

2. Montage – Efter försynen får ni ett brev om när arbetet kommer att utföras. Fönster och balkongdörrsbytet tar några timmar under en till två dagar per lägenhet. Något längre i förskolorna.

3. Byggbesiktning – När alla fönster och dörrar är bytta kommer en besiktning ske tillsammans med en auktoriserad besiktningsman.

Nyckelinsamling vecka 14 (146:an) och vecka 21 (152:an)

Insamling av väl uppmärkta nycklar (lägenhetsnummer och hus) kommer att ske likt den vi hade i samband med stambytet/badrumsrenoveringen (2017) under vecka 14 i hus 146 och vecka 21 i hus 152. Nycklarna återlämnas i samband med byggbesiktningarna. EPT AB kommer senare meddela hur insamling skall ske och tar sen ansvar för förvaring av nycklarna under hela byggperioden i föreningens säkerhetsskåp för nycklar. 

Läs mer om vad du behöver tänka på och göra i samband med fönsterbytet i detta dokument, som även har delats ut i samtliga brevlådor. 

Nedan följer information från styrelsen om sophantering samt kommande byte av fönster och bredbandsavtal.

Sophantering

I december förra året minskade vi ned på sophämtningen avseende hushållssopor och matavfall från tre gånger per vecka till två gånger. Vissa saker har fungerat mycket bra, till exempel att vi ser att det räcker med sophämtning två gånger i veckan utifrån de volymer vi har, vilket innebär en kostnadsbesparing för föreningen. Annat har fungerat riktigt dåligt. Det har slängts både vassa knivar och glas i sopnedkastet, och detta medför en stor fara för dem som hämtar soporna, då de enligt nuvarande ordning manuellt lyfter sopsäckarna nedanför sopnedkastet ur sopkarusellerna. När glas eller andra vassa föremål sticker ut från soppåsen, finns det en mycket stor risk att den som lyfter ur påsen skadas!

Styrelsen vill därför påminna om vikten av att alltid följa reglerna för sophanteringen och vad som får slängas i sopnedkastet. Tänk på att sortera ut matavfall, farligt avfall samt det avfall som ska slängas i miljöstationen som återfinns på andra sidan gatan. Sopnedkastens vara eller icke vara är en ständigt återkommande fråga, då vi tyvärr upplever många sopstopp och att reglerna inte följs. Följden av en stängning blir att alla boende får bära ned sitt hushållsavfall, och istället slänga detta i kärl i soprummen på bottenvåningen.

Fönsterbyte

Byte av fönster kommer påbörjas i april och avslutas i juli. Vald entreprenör är EPT AB (Entreprenadprojekt Täby), och samtliga boende har erhållit separat information via mail eller i postlådan. Bytet i varje lägenhet kommer att ske under en till två dagar och du meddelas i god tid innan. En insamling av lägenhetsnycklar kommer ske likt den vi hade i samband med stambytet/badrumsrenoveringen 2017. Mer information kommer under mars.

Fönsterbytet har funnits i Stugan 4:s underhållsplan länge, och eftersom en av hyresrätterna såldes i slutet av 2018 finns det redan ekonomiska medel avsatta för att täcka hela den beräknade kostnaden för projektet.

Byte av bredbandsleverantör

Från den 1 mars 2022 (nästa år) har Stugan 4 tecknat ett nytt avtal för bredband med Bahnhof. Samtliga boende kommer i februari 2022 att erhålla en ny router från föreningen, och kunna surfa i en flerdubbelt så hög hastighet som dagens 100/100 Mbit/s, utan att det innebär att man som boende måste teckna separat avtal och betala extra privat för en högre hastighet.

Bredbandet kommer som vanligt fortsatt att ingå i månadsavgiften till Stugan 4. I samband med bytet sänker vi den årliga kostnaden för bredband i föreningen med ca 50 000 kr. Mer information följer i början av 2022.

Torsdagen den 28 januari kl 08-10 finns fastighetsskötare åter på plats för att justera element. Vi uppmanar nu samtliga boende, som inte har fått sina element justerade tidigare, att skriva upp sig på listan som finns uppsatt i tvättstugan. Justeringen av elementen behöver göras för att de ska fungera optimalt. Observera att du behöver vara hemma för att släppa in fastighetsskötaren, samt att det kan ta upp till två veckor efter att justering har utförts innan åtgärden har gett fullskalig effekt. 
 
I måndags gjordes en reglering av ventilationsfläktarna på hustaken, som ska minska drag i lägenheterna. Därtill har styrelsen beslutat att omgående göra en höjning av värmen i undercentralen i fastigheten. Vi hoppas nu att dessa åtgärder samlat ska bidra till en bättre upplevelse av inomhusklimatet för alla boende. 

Nu när julen står för dörren vill vi passa på att påminna alla boende om brandsäkerhet. 

  • Lämna aldrig levande ljus utan uppsyn
  • Byt ut elsladdar som är trasiga 
  • Säkerställ att du har en brandvarnare och att batterierna fungerar
  • Se till att du har en bostadsrättstilläggsförsäkring i din hemförsäkring

Tänk även på att sortera ut papper, förpackningar och annat avfall och släng i miljöstationen. Stugan 4 har numera sophämtning endast två gånger per vecka.   

Vi önskar alla i Stugan 4 en riktigt God Jul och Gott Nytt År. År 2021 arbetar styrelsen vidare med det planerade fönsterbytet i fastigheten samt förslag på uppfräschning av entréer och våningsplan. Vi återkommer med mer information till alla boende.  

Stugan 4 är en av de få bostadsrättsföreningar som fortfarande har sopnedkast. Dessvärre har vi återigen haft problem med sopstopp. I sopnedkasten får vi endast slänga hushållsavfall av mindre storlek, och absolut inte pizzakartonger, konserver eller glas. Varje sopstopp kostar föreningen cirka 2 500 kronor att åtgärda, vilket är en mycket onödig utgift som vi alla är med och betalar genom vår månadsavgift. Följande räknas inte som hushållssopor, och ska slängas i miljöstationen på andra sidan gatan:
  • Glaskonserver och glasflaskor
  • Pappersförpackningar, t ex mjölk- och pizzakartonger
  • Tidningar
  • Plast och frigolit
  • Metall, t ex konserver
  • Batterier

Minskade utgifter om reglerna följs

Styrelsen vill också informera om att vi under en testperiod från den 1 december kommer att ha sophämtning av hushållsavfall och matavfall två gånger per vecka, istället för tre gånger. Om testperioden faller väl ut, innebär detta att vi kan sänka den årliga utgiften för sophanteringen i föreningen från cirka 216 000 kr till cirka 105 000 kr. För att vi ska kunna uppnå detta, krävs det dock att samtliga boende följer reglerna för vad som får slängas i sopnedkasten och matavfallskärlen, respektive vad som ska slängas i miljöstationen. 

Sopnedkast - inte en självklarhet

Det är styrelsens uppfattning att många medlemmar uppskattar att vi fortfarande har kvar sopnedkasten. Då nuvarande ordning är kostsam om regler för sophantering inte följs, kan det innebära att styrelsen framöver kan komma att föreslå en avveckling av sopnedkasten. Följden skulle bli att alla boende får bära ned sitt hushållsavfall, och istället slänga detta i kärl i soprummen på bottenvåningen. 
 
Styrelsen påminner därför alla boende att följa reglerna för sophanteringen, som kan tas del av i sin helhet här