Nyheter

Ny router för bredband från Bahnhof (idag Telenor) hämtas ut genom styrelsen från cykelförrådet i hus 146 (fortsätt fem meter rakt fram från entrén till hus 146) enligt tiderna nedan i februari. Ingen föranmälan krävs, men glöm inte att ta med legitimation. Bud visar bådas leg.

  • Måndag 7 februari kl 17.00-18.30
  • Måndag 14 februari kl 17.00-18.30
  • Måndag 21 februari kl 17.00-18.30

Med routern följer ett välkomstbrev med information om hur du kopplar in routern efter leverantörsbytet som sker den 28 februari, samt kontaktuppgifter till Bahnhof vid frågor.  

Genom det nya bredbandet får vi som förening en både mer prisvärd och snabbare bredbandstjänst. Efter bytet ingår bredband 1000/1000 Mbit/s i månadsavgiften (idag 100/100 Mbit/s). För att få ut det mesta av bredbandet är det styrelsens rekommendation att använda Bahnhofs router som föreningen har köpt in för ändamålet. Routern är föreningens egendom och ska lämnas kvar i lägenheten vid eventuell flytt.

Om du har lånat en router av Telenor kan du behöva skicka tillbaka denna. I det fallet blir du informerad per brev direkt av Telenor. 

OBS! Vår nya bredbandsleverantör Bahnhof installerar måndagen den 28 februari, och det innebär att bredband samt eventuell IP-telefoni på installationsdagen är otillgängligt från ca kl 8 på morgonen och minst 6 timmar framåt. Vi ber alla boende att planera användning av bredband utifrån detta.

Vi kommer onsdagen den 19:e januari kl 18 att rensa bort cyklar från cykelförråden och i cykelställen. Det är cyklar som fortfarande har kvar buntbandet på styret (se tidigare nyhet) som då kommer rensas bort. 

Cyklarna kommer att rapporteras som hittegods till polisen, samt tas om hand om och förvaras i tre månader efter rensningen. Om du vill ha tillbaka din borttappade cykel, hör du av dig till styrelsen inom tid på

Avier för januari månad har tillsammans med ett välkomstbrev nu skickats ut per post från Stugan 4:s nya ekonomiska förvaltare Nabo (tidigare Fastighetsägarna). Avin finns även tillgänglig digitalt, logga in med ditt personnummer och Bank-Id på nabo.se/login för att hämta den som PDF-fil. Månadsavgiften för medlemmar har sänkts med 10%.

Observera att Stugan 4 har nytt bankgiro-nummer. Se till att betala avin för januari till det nya bankgiro-numret 5755-5815.

Det är också viktigt att du läser och agerar utifrån nedan information, om du framöver vill betala via e-faktura, autogiro eller få fakturan via e-post. Avin för januari ska du betala som en vanlig fakturabetalning, nedanstående alternativ för betalning gäller från nästkommande avisering.

Alternativ för betalning

E-faktura

Logga in på din internetbank och anslut mottagaren Nabo för e-faktura. Ange ditt kundnummer hos Nabo (se din avi) och Stugan 4 bankgiro-nummer 57555815. Tänk på att om du vill betala med e-faktura och inte vill få en pappersavi, behöver du även klicka på Ta bort vid avisering Postadress under dina aktuella inställningar på Aviseringssidan hos Nabo (nabo.se/avisering). 

Faktura till din e-post

Gå till nabo.se/avisering och logga in med Avinummer och Internetkod (se din avi). Välj alternativet E-post under ”Ändra aviseringssätt” och ange din e-postadress. Tänk på att ta bort aviseringsvalet för Postadress under aktuella inställningar. 

Autogiro

Logga in på din internetbank och anslut Brf Stugan 4 i Stockholm (ej Nabo) för autogiro. Ange ditt kundnummer (se din avi) som betalarnummer. Om du vill göra en manuell anmälan på papper av autogiro, använd denna blankett. Glöm inte att avsluta eventuellt befintligt autogiro genom Fastighetsägarna.

Faktura per post

Du som fortsatt önskar att bli aviserad per post behöver inte göra något. Från och med aviseringen i januari påförs en avgift om 29 kr/månad och avi. För att undvika avgiften behöver du välja avisering via antingen e-faktura, autogiro eller e-post enligt ovan, samt klicka på Ta bort vid avisering Postadress under dina aktuella inställningar på Aviseringssidan hos Nabo (nabo.se/avisering).  

Vid frågor kontaktar du Nabo: www.nabo.se/kontakt eller via telefon 010-288 00 27 (må-fr 9-12). Det finns även en sammanställning över vanliga frågor på den här sidan

 

För att säkerställa god ordning i våra cykelförråd och på våra cykelparkeringar kommer en cykelrensning att genomföras. Alla cyklar i cykelförrådet samt utanför husen på cykelparkeringen har nu märkts upp med ett buntband på styret.

Du som ägare till cykeln klipper bort buntbandet från cykeln senast söndagen den 9 januari 2022, om den ska behållas. 

Cyklar som efter utsatt datum fortfarande har kvar buntbandet, kommer att fraktas bort från cykelrummen samt från cykelparkeringen. De cyklar som fraktas bort kommer att rapporteras som hittegods till polisen, samt tas om hand om och förvaras i tre månader efter rensningen. Om du vill ha tillbaka din borttappade cykel, hör du av dig till styrelsen inom tid på  

Rensningen av cyklar kommer att utföras gemensamt och datum för detta kommer att meddelas vid ett senare tillfälle. Styrelsen vore tacksamma för den hjälp vi kan få med att lyfta bort cyklarna när det väl är dags för detta, och vi återkommer inför att så sker. 

Bokningstavlan i tvättstugan

Den nya bokningstavlan har nu tagits i full drift, och det är inte längre möjligt att boka tvättid med låskolv. Genom den nya bokningstavlan går det att, om så önskas, boka in två tider åt gången samtidigt inom en 30 dagars period. Vi ber alla boende att behålla nyckeln till låskolven under en övergångsperiod. 

I detta infobrev följer viktig information om byte av ekonomisk förvaltare och bredbandsleverantör samt avgiftssänkning.

Byte av ekonomisk förvaltare från 1 januari 2022

Den 1 januari 2022 byter Stugan 4 ekonomisk förvaltare från Fastighetsägarna till Nabo. Detta innebär att avier för månadsavgifter och hyror kommer att skickas från Nabo, och första aviseringen för januari 2022 sker per post i början av december i år. Håll därför utkik i brevlådan efter ett brev från Nabo i början av december, brevet innehåller avin med nytt bankgiro-nummer. Det krävs att du agerar om du framöver vill ha avier som e-faktura, autogiro eller via e-post.

Information om hur du gör i detalj får du tillsammans med den första avin, och vi kommer också att lägga ut mer information på hemsidan och i brevlådorna. I samband med bytet sänks årsavgiften för medlemmar med 10 %.

Innan du har fått brevet från Nabo i början av december behöver du inte göra något. Observera att det endast är den ekonomiska förvaltningen som byts ut, fastighetsskötsel och felanmälan för lägenhet kommer fortfarande att ligga hos Fastighetsägarna.

Byte av bredbandsleverantör – tjänsten ligger nere 28 februari 2022

Som tidigare meddelats kommer vi att byta bredbandsleverantör (från Telenor till Bahnhof). Datumet är ändrat från tisdagen 1 mars till måndagen den 28 februari 2022. Under februari kommer styrelsen dela ut routers till samtliga medlemmar.

Bredband och eventuell IP-telefoni kommer att vara otillgängligt under tiden som installationen sker den 28 februari 2022, och vi ber alla boende att planera utifrån detta. Vi kan idag inte säga exakt hur länge det kommer vara otillgängligt, men det rör sig om från kl 8 på morgonen och minst 6 timmar framåt. Efter bytet ingår bredband 1000/1000 Mbit/s i månadsavgiften (idag 100/100 Mbit/s). Vi återkommer med mer information i god tid före bytet, och det kommer att ges tydliga instruktioner om hur man kopplar in routern och porterar eventuell IP-telefoni.

Avtalet med Telenor löper på fram till den nya installationen. Om du får ett brev från Telenor avseende retur av router som du som medlem har lånat av dem, behöver du inte skicka denna före 1 mars 2022.