Nyheter

Styrelsen förhandsinformerar om begäran om tillträde till samtliga lägenheter. Se grov tidplan för byte av termostat-, retur- och avluftningsventiler på radiatorer/element:

  • Lägenheter på Sankt Göransgatan 146: 20 maj - 7 juni
  • Lägenheter på Sankt Göransgatan 152: 10 juni - 28 juni

Mer detaljerad information om aktuell tidpunkt för respektive lägenhet under perioden kommer från entreprenören (Fastighetsägarna) i brevlådan cirka 2 veckor före arbetet ska starta i lägenheten. Åtgärden tar ca 2 timmar per lägenhet. Exakt dag kan i dagsläget inte lämnas.

Åtgärd/tillträde är obligatoriskt eftersom fjärrvärmen är inom föreningens underhållsskyldighet. Detta kommer långsiktigt att säkra funktion och drift av vårt värmesystem, samt bidra till att sänka föreningens höga värmekostnader. I samband med åtgärd görs en ny injustering av hela värmesystemet.

Vad behöver jag göra nu?

Inget mer än att notera/planera för datumen ovan. Om du är bortrest under ovanstående period för ditt hus, så behöver du planera för att lämna tydligt uppmärkta nycklar i styrelsens postfack på bottenvåningen i hus 152 innan du reser bort/innan perioden för ditt hus startar. Alternativt tillse att någon annan närvarar i lägenheten i ditt ställe.

Hur måste jag förbereda i lägenheten inför arbetet?

Mer detaljerad information om detta kommer i aviseringen som lämnas i brevlådan cirka två veckor innan arbetet startar i respektive lägenhet. Det kan dock vara bra att veta att det måste vara fritt från möbler 1 meter framför respektive radiator/element/fönster.

Kommer varmvattnet att påverkas i husen under arbetets gång?

Nej, det påverkas inte.

Vid eventuella frågor, mejla (upplysning om exakt dag kan dock inte lämnas i dagsläget, du måste avvakta nästa avisering med mer information).

En bostadsrättsförening är beroende av medlemmarnas engagemang för att fungera. Är du intresserad av att hjälpa till i styrelsen, valberedningen eller kanske engagera dig i någon specifik sakfråga som inte nödvändigtvis behöver innebära styrelsearbete?

Inför kommande år kommer föreningen att behöva två personer till valberedningen då nuvarande valberedning kommer att flytta. I valberedningens förslag till stämman kommer det också att behövas tillskott med en eller två personer i styrelsen. Hoppas att du känner att du kan och vill vara med och bidra. 

Valberedningens uppdrag är att föreslå kandidater till föreningens styrelse. Det är föreningsstämman som sedan beslutar vilka som sitter i styrelsen. Har du frågor eller funderingar kontakta gärna någon i nuvarande styrelse eller ta kontakt med valberedningen.

Valberedningen representeras av Marielle Forsberg i hus 152. Kontaktuppgifter finns uppsatta i hissen och i entréplan. 

Avsändare: Valberedningen Brf Stugan 4

Återvinningsstation för förpackningar
Enligt Stockholm vatten & avfall är återvinningsstationen för förpackningar på Sankt Göransgatan 152 borttagen och man hänvisar till närliggande återvinningsstationer, där Stadshagsvägen 14 (se bild nedan) i nuläget är den som ligger närmast. Stockholm vatten & avfall söker en ny plats för den återvinningsstation som är borttagen, och ska återkomma snarast. Styrelsen jobbar på att hitta en snabb lösning på problemet. Vi hoppas att vi under tiden kan hjälpas åt att fortsatt slänga våra sopor på ett korrekt sätt, och inte slänga kartonger, metall, glas, plast eller förpackningar i sopnedkasten, då det riskerar att leda till att våra kostnader för sophanteringen mer än fördubblas.

Uppdaterade uthyrningsregler för festlokal/övernattningslägenhet
Alla medlemmar är välkomna att hyra vår festlokal/övernattningslägenhet. Uppdaterade uthyrningsregler är uppsatta i tvättstugan där man också kan boka in sig, se även mer information här. Lokalen rymmer ca 30 personer vid fest och det finns fyra bäddplatser om man vill övernatta. Lokalen kommer under våren att fräschas upp lite med nya möbler och nytt porslin, bestick etc. Hör av dig till Annie eller Astrid som är bokningsansvariga om du vill ta en titt på lägenheten.

Andrahandsuthyrning
Vi vill påminna om våra rutiner för detta, vilka skäl som vanligtvis är godtagbara vid ansökan och de tidsgränser som tillämpas för hur länge en andrahandsuthyrning kan godkännas av styrelsen. Läs mer om detta på här.

Motioner till föreningsstämman
Tisdagen den 14 maj kl 18:30 är det planerat för föreningsstämma. Formell kallelse kommer längre fram, men boka gärna in datumet i era kalendrar redan nu.

Föreningsstämman är vår bostadsrättsförenings högsta beslutande organ och varje bostadsrätt har en röst på stämman. Vill man som medlem ta upp en speciell fråga för beslut på stämman, görs det genom att man lämnar in en motion till styrelsen före stämman. Anledningen till att motioner lämnas in i förväg är att styrelsen ska ha möjlighet att ta ställning till motionerna, samt att de ska gå ut med den formella kallelsen till stämman, så att alla medlemmar har möjlighet att förbereda sig i aktuella frågor och inkomna motioner.

För att det skall vara enkelt för styrelsen och alla andra medlemmar i föreningen att ta ställning till en motion är det väldigt viktigt att den innehåller tydlig information om vad det är man som medlem vill ska genomföras, varför och förslag på hur. Avsluta motionen med att föreslå det beslut som du själv tycker att föreningsstämman ska ta i den aktuella frågan. Motionen måste också innehålla namn, kontaktuppgifter, adress och lägenhetsnummer. Lämna in motioner senast den 1 april 2024 i styrelsens brevlåda i 152:ans entré, eller mejla till

Här kommer information om projekt och aktiviteter som är på gång i och runt vår förening framöver. Missa inte att planera in föreningsstämman i maj, se datum längst ned!
 
Renovering fasad föreningslokal
I vår fortsätter vi renoveringen av fasaden på föreningslokalen. Ny belysning ska sättas upp, även ovanför sopstationen, och vi kommer också att måla stora partier av fasaden. 
 
Injustering av fjärrvärmesystemet och byte av radiatorventiler
Föreningen har tecknat ett avtal med Fastighetsägarna för att byta avluftnings-, retur- och termostatventiler på samtliga radiatorer i lägenheter och lokaler, samt göra en ny injustering av fjärrvärmesystemet. Åtgärden är mycket viktig för att långsiktigt säkra funktionen av vårt värmesystem, och kommer dessutom bidra till förbättrad energiprestanda i husen. Arbetet kommer att ske under sommartid och mer information kommer i god tid. 
 
Utökad hämtning av matavfall
Matavfallet i sopstationen vid garageportarna kommer framöver att tömmas två gånger i veckan. Det är mycket glädjande att vi sköter den obligatoriska utsorteringen av matavfallet i föreningen. På så sätt bidrar vi alla till både hållbarheten och miljön i staden, samt att hålla nere föreningens kostnader för sophanteringen. 
 
Kommande schakt- och ledningsarbeten på Sankt Göransgatan
Det har inte undgått någon att det pågår flera byggnationer och vägarbeten på Sankt Göransgatan och angränsande gator. Gatan kommer i etapper senare under året att delvis grävas upp framför och förbi våra hus (en vägbana åt gången, för att fortsatt ha framkomlighet). Vi kommer löpande i entréplan att anslå information från Stockholms stad angående de arbeten som staden ska utföra.
 
Tvätt av balkonger
Flera frontpartier på balkonger som vetter mot det nya Primula-huset har under byggnationen blivit nedsmutsade. Styrelsen har varit i kontakt med Primula som lovat att ombesörja utvändig tvättning av de vita frontpartierna på balkongerna. Detta blir aktuellt någon gång innan sommaren. Mer information följer längre fram till berörda, för åtkomst till balkongen. 
 
Skyddsrum
I samband med att husen uppfördes byggdes ett skyddsrum i källaren i hus 146. Det är för närvarande inte aktuellt att rusta upp, rensa eller ändra något vad gäller skyddsrummets nuvarande beskaffenhet. Det skulle endast bli aktuellt om regeringen/MSB skulle fatta ett sådant beslut. 
 
Föreningsstämma
Årets föreningsstämma äger rum onsdag den 14 maj kl 18:30 i föreningslokalen. Kallelse kommer längre fram, men notera gärna datumet redan nu. 

Vi tackar för det gångna året och hoppas ni får fina jul- och nyårsdagar! 

Styrelsen har inte planerat för någon avgiftshöjning under 2024. Med anledning av ökade energikostnader hoppas vi att vi kan hjälpas åt att släcka belysning i gemensamma utrymmen, och om möjligt spara på varmvatten. Dessutom behöver vi alla vara noga och sortera våra sopor, så slipper vi förhoppningsvis ökade kostnader för extra sophämtning. 

Kom ihåg - kolla brandvarnaren och släck alla levande ljus efter er! 

En riktigt god jul och gott nytt år,

Styrelsen