Nyheter

Viktig information om sopnedkastet

Stugan 4 är en av de få bostadsrättsföreningar som fortfarande har sopnedkast. Dessvärre har vi återigen haft problem med sopstopp. I sopnedkasten får vi endast slänga hushållsavfall av mindre storlek, och absolut inte pizzakartonger, konserver eller glas. Varje sopstopp kostar föreningen cirka 2 500 kronor att åtgärda, vilket är en mycket onödig utgift som vi alla är med och betalar genom vår månadsavgift. Följande räknas inte som hushållssopor, och ska slängas i miljöstationen på andra sidan gatan:
  • Glaskonserver och glasflaskor
  • Pappersförpackningar, t ex mjölk- och pizzakartonger
  • Tidningar
  • Plast och frigolit
  • Metall, t ex konserver
  • Batterier

Minskade utgifter om reglerna följs

Styrelsen vill också informera om att vi under en testperiod från den 1 december kommer att ha sophämtning av hushållsavfall och matavfall två gånger per vecka, istället för tre gånger. Om testperioden faller väl ut, innebär detta att vi kan sänka den årliga utgiften för sophanteringen i föreningen från cirka 216 000 kr till cirka 105 000 kr. För att vi ska kunna uppnå detta, krävs det dock att samtliga boende följer reglerna för vad som får slängas i sopnedkasten och matavfallskärlen, respektive vad som ska slängas i miljöstationen. 

Sopnedkast - inte en självklarhet

Det är styrelsens uppfattning att många medlemmar uppskattar att vi fortfarande har kvar sopnedkasten. Då nuvarande ordning är kostsam om regler för sophantering inte följs, kan det innebära att styrelsen framöver kan komma att föreslå en avveckling av sopnedkasten. Följden skulle bli att alla boende får bära ned sitt hushållsavfall, och istället slänga detta i kärl i soprummen på bottenvåningen. 
 
Styrelsen påminner därför alla boende att följa reglerna för sophanteringen, som kan tas del av i sin helhet här